Nabíječky pro elektromobily schází. Proč?

Ekologie na prvním místě

Elektromobily jsou v posledních pár letech velkým tématem. Podle dohody Green Deal (Zelená dohoda pro Evropu), která je ještě větším tématem, by brzy právě elektromobily měly nahradit auta se spalovacími motory. A tak si řada lidí začala pořizovat elektromobily, mnoho dalších o tom uvažuje a další se už předem bouří a hájí svá stará, neekologická auta. Právě ekologie je hlavním důvodem, proč by měly spalovací motory končit a měly by být nahrazeny elektřinou, která neprodukuje žádné emise a je šetrná k ovzduší. A ten nápad je sám o sobě dokonalý. Zejména proto, že to tak skutečně je. Nicméně, masivnější rozšíření elektromobilů by mohlo být v dohledné době velkým problémem.

Problém s nabíjením

Elektromobil je šetrný k přírodě a ekologický. Ale na druhou stranu není kapacita jeho baterie nekonečná. Takže v průměru platí, že na jedno nabití udejte okolo 300 až 400 kilometrů, a to jen když jedete spořádaně. Takže při delších cestách musíte už s předstihem hledat místa, kde lze elektromobil nabít. Takových nabíječek není zatím po Česku tolik a je potřeba si už předem vytipovat místo, kde budete nabíjet. I když je nabíjení rychlé, zabere zhruba půl hodiny. Pokud je nabíječka volná, jedná se v každém případě o toto časové zdražení. Pokud ale bude ve frontě před vámi více aut, může jít o několikahodinové čekání. Což je dost nepříjemné a v tu chvíli naprosto neřešitelné.

Elektrická síť

Říkáte si, proč už není nabíječek na elektromobily víc? Proč nepřibývají jedna za druhou? Proč jich na jedné čerpací stanici nevznikne více než jedna – tedy třeba rovnou pět? Jednoduše proto, že elektrická síť na takový nápor není připravena. Elektromobily předběhly v této oblasti vývoj. A pokud by si výrazně více lidí pořídilo elektromobil a všichni se snažili na cestách nabíjet, tak síť by to zkrátka nezvládla. Což by znamenalo dost velký problém.

Tak proč to někdo nevyřeší, říkáte si? Třeba stát? On by možná nebyl až takový problém vyřešit tento problém, ale problémem jsou spíš peníze – šlo by o miliardové investice. A stát na to nemá. Distributoři energií taktéž ne. Takže zatím se situace ocitla na mrtvém bodě, a zatímco elektromobilů na našich silnicích průběžně přibývá, tak počet nabíječek stoupá jen pozvolna. A řidiči musejí právě proto zdlouhavě hledat, kde je nabíječka, musejí mít jistotu, že k ní zvládnou dojet - a musejí doufat, že bude zrovna volná.

Přečtěte si také Průmysl 4.0 v Česku pořád ještě úplně nefunguje nebo I průmysl může být ekologičtější. Jak?

Fotografie